••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

آبشار کبودوال علی‌آباد کتول، زمزمه حرکت آب در آرامش جنگل

آبشار و رودخانه کبودوال در پنج کیلومتری جنوب شهرستان علی‌آبادکتول جلوه‌گر زمزمه حرکت آب در سکوت جنگل و آرامش‌دهنده به هر گردشگری است.

این آبشار از چشمه‌های جنوبی این شهرستان سرچشمه گرفته ودر عمق دره‌ای که جنگلی انبوه آن را پوشانده، واقع شده است.

آب رودخانه و آبشار کبودوال که در محل تفرجگاه عمومی علی‌آبادکتول جریان دارد، قابلیت شرب داشته و در مسیر آن نیز سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

همچنین برای استفاده گردشگران امکانات مختلف دیگری همچون ساخت آلاچیق و راه‌های دسترسی در مسیر رودخانه و آبشار کبودوال ایجاد شده است.

تامین مطلوبتر تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز گردشگری با حفظ و رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی امکان استفاده مسافران و گردشگران بسیاری را از این مکان زیبا و آرامش بخش فراهم می‌کند.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در زمینه فعالیتهای انجام شده در این مکان گفت: تاکنون اقدام به ایجاد برخی زیرساختهای گردشگری در جنگل و آبشار کبودوال شده است.

"فریدون فعالی" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: ایجاد این زیرساختها همراه باارایه خدمات گردشگری به رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در استان کمک کرده است.

وی در زمینه این اقدامات اظهارداشت: در سالهای ‪ ۸۴‬و ‪ ۸۵‬با اعتباری بالغ بر دو میلیارد ریال اقدام به اجرای برخی امکانات رفاهی در جنگل و آبشار کبودوال شد.

این مسوول گردشگری گلستان ادامه داد: ایجاد امکاناتی چون نمازخانه، فروشگاه، سرویس بهداشتی و ساختمان اطلاع‌رسانی از جمله اقدامات انجام شده می‌باشد.

فعالی اضافه کرد: احداث سنگفرش مسیر دسترسی به طول ‪ ۲۰۰‬متر، احداث پل سنگی و دیواره سنگی، ایجاد روشنایی پایه‌فلزی مسیر دسترسی به پارک کبودوال و انتقال برق فشار قوی و نیز ساخت کمپینگ شامل سکوها، آلاچیق‌ها، تاسیسات برق و روشنایی کمپ از دیگر اقدامات است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: در سال جاری نیز با اعتبار ‪ ۸۰۰‬میلیون ریالی اقدام به تکمیل ساختمان نمازخانه، فروشگاه و سرویس‌های بهداشتی شده‌است.

وی ادامه داد: محوطه‌سازی و برخی اقدامات در زمینه تاسیسات برق کمپینگ این منطقه نیز در دست انجام می‌باشد.

به گفته وی با ساماندهی مناطق گردشگر پذیر استان گلستان زمینه مساعد و امکانات لازم برای رفاه گردشگران و نیز رونق صنعت گردشگری فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا زیبایی جنگل، آبشار و رودخانه کبودوال به حدی است که در ایام گذشته نیز بدون هیچ امکانات گردشگری همواره مورد استفاده علاقه‌مندانی از نقاط مختلف کشور بود.

این منطقه که از بهترین نقاط گردشگری استان گلستان محسوب می‌شود در ایام تعطیلات و بویژه فصل تابستان پذیرای گردشگران بسیاری است و کمتر مسافری است که به علی‌آبادکتول سفر کند و بدون دیدن زیبایی‌ها و آرامش کبودوال از این شهر خارج گردد.

علی‌آبادکتول با ‪ ۱۲۵‬هزار نفر جمعیت در حدود ‪ ۴۰‬کیلومتری شرق گرگان واقع شده است، این شهرستان با مساحت یکهزار و ‪ ۱۶۰‬کیلومترمربع از شمال به گنبدکاووس و آق قلا، از غرب به گرگان، از شرق به رامیان و از جنوب به ارتفاعات البرز و استان سمنان محدود است.

از مناطق کوهستانی شهرستان علی‌آباد کتول می‌توان به "شاهوار، سیاه‌مرزکوه و شیرین‌آباد" اشاره کرد.

رودهای مهم این شهرستان نیز رودخانه‌های "زرین گل و محمدآباد" است که به طرف شمال شهرستان جاری بوده و در پایین دست به گرگانرود می‌پیوندد.

پوشش گیاهی این منطقه در ارتفاعات بالا به صورت چمنزار و استپ کوهی است که به عنوان مرتع مورد استفاده دامداران منطقه قرار می‌گیرد.

همچنین پوشش گیاهی آن در ارتفاعات پایین بصورت جنگل‌های انبوه و در بخش جلگه‌ای نیز محصولات کشاورزی کشت می‌شود.

آب و هوای علی‌آبادکتول معتدل و مرطوب بوده و میزان بارندگی آن بین ‪۵۰۰‬ تا ‪ ۶۰۰‬میلی‌متر در سال است.

علی‌آباد کتول از سال ‪ ۵۷‬از شهرستان گرگان مستقل شد و هم‌اکنون این شهرستان از دو دهستان کتول و مرکزی تشکیل شده است.

"کتول" از دو واژه اوستایی "کته" و "اول" تشکیل شده که "کته" به معنای جا و مکان و "اول" به معنای شیب، دره و گودال است و "کتول" هم به مجموعه آبادی‌هایی گفته می‌شود که در درون دره کوه قرار دارد.

زبان رایج اهالی این منطقه طبری و فارسی می‌باشد ولی بااین حال گویش‌های سیستانی، شاهرودی و خراسانی در بین مهاجران رواج دارد.

صنایع دستی رایج این شهرستان قالی، نمد، پارچه‌های دستباف ابریشمی موسوم به "چوخا" و چادرشب‌بافی می‌باشد.

پارک جنگلی "زرین گل، دره تشنه کلان، الستان و سیاه‌مرزکوه" ازدیگر مناطق دیدنی و جذاب این شهرستان است.

روستاهای زیبا و کهن "سیاه رودبار، چلی، بالاچی، خاک پیرزن، زرین گل، چینو، چه جاو افراتخته" نیز هر ساله تعداد زیادی از مردم استان و شهرهای دیگر را به سوی خود می‌کشاند.

از دیگر مراکز مهم گردشگری این شهرستان می‌توان به امام‌زاده‌های "الازمن و معصوم آباد" وتپه‌های تاریخی "نرگس تپه" و "گلبن تپه" اشاره نمود.
نظرات 5 + ارسال نظر
محسن 1387/01/21 ساعت 09:43 http://ainali.blogfa.com

سلام علی جان
دمت گرم عزیز
ترکوندی.....
این وبلاگ در حد بین المللی کار می کنه...

محسن 1387/01/24 ساعت 08:48 http://ainali.blogfa.com

راستی نامرد...
تو پیوند هات وبلاگ من نیست.....

admin 1387/04/04 ساعت 14:39 http://p30stars.net

با درود و سلام خدمت شما دوست عزیز
سایت بسیار قشنگ،جذاب وپرمحتوایی دارید.من admin هستم. و فرومی آموزشی،علمی و تخصصی برای تمام ایرانیان راه اندازی کردم. خوشحال می شوم از تخصص و مهارت شما به عنوان مدیری لایق و کاردان بهره مند شوم.درصورت علاقه بازدیدی بفرمایید.
www.p30stars.net
موفق باشید.منتظر حضور سبز شما هستم.

توحید 1387/11/09 ساعت 19:59

خیلی ممنون که این همه زحمت میکشی که کتول رو به ایرانیان نشون بدی که کتول از نظر طبیعت در ایران تک است

سام 1388/03/18 ساعت 15:56

سلام کارتون حرف نداره به اون چیزی که میخواستم رسیدم 1متن کامل در مورد کبودوال. خسته نباشید....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد