••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

تشخیص هویت با چهره و تپش قلب

این مقاله سومین مقاله از سری مقالات امنیت و بیومتری است. در دو مقاله "تشخیص هویت با اثر انگشت" و "تشخیص هویت با کف دست و رگ‌ها" به طور مفصل آن روش های را توضیح دادیم. دراین مقاله می پردازیم به چگونگی تشخیص هویت از روی چهره و تپش قلب.

 

تشخیص دو بعدی چهره
تشخیص هویت با چهره و تپش قلب

در هر چهره مشخصات چانه، دهان، بینی، چشم و پیشانی، منحصر به فرد هستند. اما برای تشخیص هویت از روی چهره برخی عوامل مانند ریش و سبیل، عینک و زاویه تابش نور، کار را دشوار می‏کنند. از همین رو، سیستم ما باید این اطلاعات قابل تغییر را حذف کرده و روی ویژگی‏های ثابت هر چهره متمرکز شود. افزون بر این، باید هنگام پردازش به حالت چهره (شاد، غمگین و ...) نیز توجه داشت برای رسیدن به یک نتیجه قابل اطمینان در تشخیص چهره، دو روش وجود دارد:


 



1- Elastic Graph Matching

2- Eigen- Faces

 

 

در روش نخست، ویژگی‏های کلیدی چهره با کمک گراف به دست می‏آید.برای این‏کار یک شبکه روی چهره قرار می‏گیرد. سپس نقاط تلاقی این شبکه که روی نقاط کلیدی چهره مانند چشم‏ها، انحنای لب یا نوک بینی قرار گرفته‏اند ثبت می‏شوند. این نقاط یک شبکه الاستیکی با نسبت‏های ثابت می‏سازند. این تناسب‏ها حتی با تغییر حالت چهره یا موقعیت دوربین نیز ثابت می‏مانند. درون عکس‏های گرفته شده از چهره شخص می‏توان این نقاط را پیدا کرد. در پایان، سیستم با مقایسه مشخصات به دست آمده با مشخصاتی که از پیش ذخیره شده در باره شخص داوری می‏کند.

تشخیص هویت با چهره و تپش قلب

در روش دوم تلاش می‏شود تا عکس اسکن شده صورت با اطلاعات پایه‏ای از قبل ذخیره شده مطابقت داده شود.برداری که در پایان به دست می‏آید، ملاک خوبی برای شناسایی چهره است.

 

 

تشخیص سه بعدی چهره

تشخیص هویت با چهره و تپش قلب

برخلاف روش تشخیص دو بعدی، روش سه بعدی به تجهیزات بسیار پیچیده‏تری نیاز دارد. در این روش، انحراف داده‏های ورودی از داده‏های ذخیره شده زیادتر است و روش‏ با دقت بیشتری عمل می‏کند.

روش تشخیص سه بعدی چهره از یک چشمه نور مادون قرمز و یک اسکنر به عنوان دریافت کننده استفاده می‏کند. فرستنده شبکه‏ای از نورهای مادون قرمز که برای انسان قابل رویت نیست را روی صورت شخص می‏تاباند. سپس یک اسکنر ویژه پرتوهای بازتاب را دریافت کرده و اطلاعات تصویر را پردازش می‏کند. دریافت بازتاب و تصویربرداری با سرعت 25 فریم در ثانیه انجام می‏گیرد.

برتری روش سه بعدی در همین سرعت بالای شناسایی و عدم وابستگی به حرکت و جا به جایی صورت است.

تشخیص هویت با چهره و تپش قلب

شناسایی فرد حدود 2 تا 3 ثانیه طول می‏کشد.

انتقال و نصب سیستم تصویربرداری هم بسیار ساده است. زاویه دید سیستم چندان مهم نیست. همچنین آینه‏ای شدن یا نورپردازی نامناسب تاثیری در این شیوه ندارد. همچنین عملیات آن برای اشخاص ساده بوده و کاملاً پذیرفتنی است. سیستم برای شناسایی دقیق اشخاص، برای هر نفر برداری‏های سه بعدی می‏سازد.

 

 

 

 

 

 

شناسایی از روی تپش‏های قلب

پژوهشگران دانشگاه ویسکانسین – مادیسون یک روش بیومتریک تازه برای شناسایی افراد پیدا کرده‏اند. این پژوهشگران تپش‏های قلب را مبنای کار خود قرار داده‏اند. آنها دریافته‏اند که هر قلب الگوی یکتای خود را برای تپش دارد.

تشخیص هویت با چهره و تپش قلب

آنها از این کشف برای ساختن یک روش بیومتریک برای شناسایی افراد استفاده کرده‏اند. تقریباً مانند همه روش‏های بیومتریک، سیستم نخست یک الگو از تپش قلب می‏سازد. برای این کار از ویژگی‏های خاص که با حسگرهای متعارف مانند ECG جمع‏آوری می‏شوند، استفاده می‏شود.

هر قلب الگوی یکتای خود را برای تپش دارد.

سپس داده‏های کلیدی کاردیوگرام برای مقایسه بعدی در بانک اطلاعاتی ذخیره می‏شود. برای هر چه بالاتر بردن ضریب اطمینان این روش، عملیات pre-processing و pre-screening اهمیت ویژه‏ای دارند. در این مرحله، تپش‏های قلب به گونه‏ای فیلتر شده و در مورد پردازش قرار می‏گیرد که بتوان داده‏های حاصل را در یک بانک اطلاعاتی ذخیره کرد. البته این روش هنوز دقت و اطمینان کافی را ندارد و هنوز در آغاز راه خود است. اما همه این پژوهش‏گران مطمئن هستند که شناسایی از روی تپش‏های قلب کاملاً شدنی است.

 

 

برگرفته از ماهنامه رایانه، شماره 191

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن 1388/10/16 ساعت 11:57 http://ainali.blogfa.com

سلام طلا
دیگه به من سر نمی زنی؟؟؟
دوست دارم ....

سلام با لزوم تشکیل کانونهای همفکری فارغ التحصیلان سیستانی گلستان بروزم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد