••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

تشخیص هویت با اثر انگشت

روش‏های شناسایی بیومتریک از روی انگشت، چهره یا عنبیه چشم، راه موثری برای تامین امنیت دستگاه‏های کامپیوترهای سرویس دهنده است. در این سلسله مقالات با هم برتری و کاستی‏ها و همچنین چگونگی کارکرد روش‏های بیومتریک را می‏بینیم.

اثر انگشت

اگر نظر کارشناسان را بپذیریم باید بگوییم که دوران ورود به سیستم‏های کامپیوتری از طریق وارد کردن گذر واژه‏های ساخته شده از حروف و ارقام از راه صفحه کلید به سر آمده. در آینده از برخی ویژگی‏های بدن که تغییر نمی‏کنند مانند اثر انگشت، چهره، چشم، صدا یا دست‏خط برای شناسایی کاربر و تعیین صلاحیت او برای کار با سیستم‏های کامپیوتری استفاده خواهد شد. هدف از این کار بالاتر بردن امنیت سیستم‏ها و جلوگیری از دسترسی کاربران غیر مجاز است. اما از این روش‏ها نه تنها برای تامین امنیت سیستم‏های کامپیوتری بلکه برای افزایش ایمنی شرکت‏ها و مکان‏ها نیز استفاده می‏شود. روش‏های کنونی تشخیص هویت مبتنی بر کارت‏های شناسایی دیگر مناسب نیست و بسیار نامطمئن است. از این گذشته این روش‏ها هم نیروی انسانی و هم زمان زیادی می‏طلبد این کاستی‏ها را می‏توان با کمک روش‏های تشخیص هویت بر طرف کرد. چون این روش‏ها نه تنها درستی داده‏ها را بررسی می‏کنند بلکه می‏بینند آیا این شخص صاحب واقعی این مشخصات است یا نه.

این روش‏ها نه تنها درستی داده‏ها را بررسی می‏کنند بلکه می‏بینند آیا این شخص صاحب واقعی این مشخصات است یا نه.



به این ترتیب سیستم‏های بیومتریک با ارائه کار کرد بهتر، هزینه‏های بالاتر خود را جبران می‏کنند. در این مقاله به طور مفصل با روش‏های بیومتری جاری آشنا شده و به جزئیات آنها پی می‏برید.

 

تشخیص اثر انگشت نوری و خازنی

تشخیص هویت و صدور مجوز از روی اثر انگشت یکی از ساده‏ترین و پرکاربردترین روش‏های تشخیص هویت است برای خواندن اثر انگشت، سیستم‏های زیادی که از فناوری های گوناگون بهره می‏برند، وجود دارد. اما سیستم‏هایی که اثر انگشت را بر پایه روش‏های نوری ثبت می‏کنند، بیشتر گسترش پیدا کرده‏اند. در این شیوه، نور از سوی یک چشم به انگشت تابانده می‏شود. سپس یک دوربین CCD، پرتوهای باز تابیده را دریافت کرده و از روی آنها یک عکس سیاه و سفید می‏سازد. این عکس مشخصات بارز اثر انگشت را نشان می‏دهد وضوح این سیستم به میزان اهمیت و نوع کاربرد بستگی دارد. برای نمونه برای تشخیص اثر انگشت کودکان که پیچیدگی بیشتری دارد از وضوح dpi 1000 استفاده می‏شود در حالیکه برای بزرگسالان، وضوحdpi  500 کافی است. در کنار روش‏های نوری، برای کاستن از هزینه‏ها، روش‏هایی نیز ابداع شده‏اند که در آنها از خازن استفاده می‏شود. در این شیوه از صفحه‏هایی استفاده می‏شود که تا 000/100 حسگر خازنی دارند و بار آنها پس از تماس انگشت اندازه‏گیری می‏شود. از روی نتایجی که بدست می‏آید عکسی از اثر انگشت ساخته می‏شود.

 

تشخیص اثر انگشت با روش‏های حرارتی و مافوق اولتراسوند
اثر انگشت

حسگرهای مافوق اولتراسوند و حرارتی نیز برای تشخیص اثر انگشت به کار می‏روند. وضوح این روش‏ها هم مانند روش‏هایی است که در بخش قبل شرح دادیم. در روش حرارتی، آرایه‏ای از حسگرها تصویر گرمایی انگشت را می‏سازد. سپس این تصویر بر پایه گرادیان دما به یک نمای سه بعدی از اثر انگشت تبدیل می‏شود روش‏های مافوق اولتراسوند اکنون از دقیق‏ترین و همچنین گران‏ترین روش‏های تشخیص هویت از روی انگشت هستند. دلیل آن هم این است که آلودگی یا دیگر عوامل مزاحم در کار این روش اختلالی ایجاد نمی‏کند. در این روش؛ چند حس‏گر امواج مافوق اولتراسوند را به سمت انگشت می‏فرستند. سپس بازتاب این امواج را دریافت کرده و براساس فاصله زمانی بازتاب‏ها یک تصویر سه بعدی از اثر انگشت می‏سازند.

 

روش‏های تحلیل اثر انگشت
اثر انگشت

برای به حداقل رساندن داده‏های یک اثر انگشت در بانک اطلاعاتی، همه تصویر به طور کامل نگهداری نمی‏شود. نخست کل تصویر تحلیل شده و سپس نقاط کلیدی آن ذخیره می‏شود. این کار نقش بسیار مهمی برای جستجوی سریع در بانک‏های اطلاعاتی دارد. در مجموع هر تصویر اثرانگشت حدود 35 ویژگی مهم مانند نقاط تقاطع، نقاط پایانی، انشعاب و ... دارد. برای تشخیص هر اثر انگشت و اعلام آن با قطعیت بررسی 8 تا 22 ویژگی کافی است. مشخصات اثر انگشت یا به طور مستقیم روی ایستگاه یا روی کارت‏های هوشمند یا روی یک سرویس دهنده ذخیره می‏شود و در صورت تطابق مشخصات دریافتی با مشخصات ذخیره شده نسبت به صدور مجوز تصمیم‏گیری می‏شود. این روش در علم بیومتری MBFM یا Minutiae-Based Fingerprint نامیده می‏شود. در این شیوه پردازش سنگینی روی تصویر برای استخراج مشخصات کلیدی انجام می‏گیرد. اما روش دیگری نیز با نام CBFM یا Correlation Based Fingerprint Matching وجود دارد که در آن به جای مقایسه تک تک نقاط کلیدی با داده‏های اصلی. بخش‏هایی از تصویر با بخش‏های متناظر از شکل اصلی مقایسه می‏شود.

 

 

برگرفته ار ماهنامه رایانه،شماره 191

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد