••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

••• کتول میدرخشد •••

از شما دوست عزیز میخوام که در صورت استفاده از مطالب وبلاگ حتما نام وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایید.ممنونم.

عید نوروز مبارک

عید بر شما مبارک

ساقیا آمدن عید مبارک بادت

وان مواعید که کردی مرواد از یادت

در شگفتم که درین مدت ایام فراق

برگرفتی ز حریفان دل و دل میدادت

برسان بندگی دختر رز گو بدرآی

که دم و همت ما کرد ز بند آزادت

شادی مجلسیان در قدم و مقدم تست

جای غم باد هر آن دل که نخواهد شادت

شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت

بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت

چشم بد دور کز آن تفرقه ات باز آورد

طالع نامور و دولت مادر زادت

حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح

ورنه طوفان حوادث ببرد بنیادت

 

آسمان زمستانی

یک عکس جالب

از آنجایی که زمستان ستارگان پرنور بیشتری نسبت به تابستان دارد، در شهرها شاید بتوان ستارگان بیشتری را در آسمان زمستانی دید. این تصویر که توسط آقای بابک امین تفرشی در زمستان سال پیش از فرازکوه های البرز تهیه شده است، ستارگان درخشان و معروف آسمان زمستانی را نشان می دهد. پرنورترین ستاره در سمت چپ، ستاره «شعرای یمانی» یا «شباهنگ» است که در واقع پرنورترین ستاره ی آسمان شب محسوب می شود. در سمت راست صورت فلکی جبار به همراه ستاره ی قرمز رنگ ابط الجوزا قرار دارد. سه ستاره ی کمربند جبار به ترتیب به موازات افق قرا گرفته اند. در میان کوه ها رد نور چراغ ماشینها دیده می شود!

تحقیقات شگفت انگیزی که دنیا را متحول خواهد کرد

مجله Popular Science فهرستی از شگفتیهای علمی سال 2008 منتشر کرده است که درصورت تحقق دنیا را دچار تحولاتی عظیم خواهند کرد.

popular sience

به نقل از مجله علمی Popular Science با ارائه فهرستی به بررسی خدماتی که دانشمندان و محققان در سال 2008 به جامعه بشری عرضه می کنند پرداخته است که در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است:

بوزون هیگز

تمام دانشمندان و فیزیکدانان به دنبال این ماده هستند، حتی اگر بدانند که هیچ کس تاکنون موفق نشده است آن را به دست آورد. این ماده «بوزون هیگز» (Higgs Boson) است که در یکی از شگفت انگیزترین تئوریهای فیزیک که یک «مدل استاندارد» است، یکبار برای همیشه توضیح می دهد که چرا اشیاء جرم دارند. امسال در «مرکز تحقیقات سرن اروپا» (CERN) که مقر آن در ژنو سوئیس است، دانشمندان بزرگترین آزمایشی که تاکنون در این خصوص انجام شده و احتراق شتاب دهنده LHC نام دارد را انجام خواهند داد.

در حقیقت در تابستان امسال دو پروتون با سرعت برابر با سرعت نور (در حدود 300هزار کیلومتر بر ثانیه) به یکدیگر برخورد می کنند و ذرات ریز اتمی بی نهایتی را خواهند ساخت که یک «مینی بینگ بنگ» را می سازند.

فیزیکدانان «سرن» در شرایطی می خواهند این تحقیقات را انجام دهند که هیچکس نمی داند زمانی که LHC وارد عمل می شود، دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد.

چشم مدوزا

در تابستان گذشته تعداد زیادی ستاره دریایی (مدوزا) به سواحل دریایی مناطق مختلف دنیا از ژاپن تا اروپا حمله کردند. این رویداد بیشتر شبیه به سناریوی فیلمهای علمی تخیلی بود اما واقعیت داشت و خسارتهای زیادی به خصوص به بسیاری از مناطق جنوب شرق آسیا وارد کرد. این جمعیت انبوه ستاره‌های دریایی که برابر با میلیون‌ها نمونه بودند، دانشمندان ژاپنی را بر آن داشت که مراکز تحقیقاتی جدیدی را در سال 2008 برای بررسی این‌گونه بی‌مهره راه اندازی کنند. در حقیقت گرم شدن جهانی زمین علت حمله این تعداد زیاد ستاره های دریایی بود.

آمیختگی اتمی

یکی از بزرگترین امیدهای بشر در 20سال آینده دستیابی به یک منبع انرژی پاک و نامحدود است که تنها در دو واژه خلاصه می شود: آمیختگی اتمی.

پروژه ITER که با همکاری جامعه بین المللی از آمریکا تا روسیه انجام می شود از دهه 70 به تکامل خود ادامه می‌دهد و از سال 2006 فرانسه میزبانی فاز پایانی آن را به عهده گرفته است. در حقیقت فرانسه ساختمان اولین راکتور گرمایی را در نزدیکی «کاداراش» در استان Aix-en ساخته است. در تابستان سال جاری قرار است اطلاعات جدیدی درخصوص پیشرفت این پروژه از کره جنوبی برسد. در واقع کره جنوبی با استفاده از «ابر هدایتگر توکامک کره» انرژی را از آمیختگی یک پلاسما در دمای بیش از 10میلیون درجه تولید خواهد کرد. درصورتی که این آزمایش با موفقیت انجام شود، راه پروژه ITER سریعتر بازخواهد شد چراکه فناوری استفاده شده در این راکتور آسیایی همان فناوری است که باید در این پروژه فرانسوی مورد استفاده قرار گیرد.

چشم‌های ماهواره ها

در سال 2008 تمایل برای کاوشهای فضایی و استفاده انسانی از فضا اعلام خواهد شد و این درحالی است که قدرت‌های جدید تحقیقات گسترده‌ای را درباره ستارگان آغاز می کنند. در این سال هند، Chandrayaan-1 را پرتاب خواهد کرد.1- Chandrayaan یک وسیله خودکار برای کاوشهای ماه است و «اسا»، آژانس فضایی اروپا هم پاسخ هند را با پرتاب «پلانک» که ماهواره‌ا برای انجام تحقیقات تعیین سن هستی است، خواهد داد.

همچنین در این عرصه و پس از پرتاب SkyMed، سیستم کنترل ماهواره‌ای روی مدیترانه، در ماه آوریل ماهواره GeoEye-1 در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره که دارای یک سیستم بسیار پیشرفته است می تواند مسیر حرکت سکه‌ای را که از فضا به زمین پرتاب شده است ردیابی کند و تصویر آن را با برنامه‌ ای مشابه برنامه GoogleMaps نشان دهد.

شبکه همچنان می تازد

برای معتادان اینترنت، سال 2008 سالی خوش به شمار می‌رود. در حقیقت این کاربران شیفته شبکه به زودی می‌توانند در خطوط پرواز و در مترو از رایانه و تلفن همراه خود استفاده کنند. به طوری که شرکت هواپیمایی «آلاسکا ایرلاینز» پس از «آمریکن ایرلاینز» و شرکت هواپیمایی «ویرجین» برای اولین بار از ماه ژانویه امکان استفاده از اینترنت و تلفن همراه را در هواپیمای خود فراهم کرد.

همچنین کاربران اینترنت می توانند به زودی در تونل‌های خطوط متروی ابر شهر نیویورک به اینترنت از طریق شبکه بی‌سیم متصل شوند.

در این میان بسامدهای جدید اتصالات بی سیم «وای- مکس» با باند 700مگاهرتز که در روزهای آینده به مناقصه گذاشته می شوند، می توانند تعداد کانال‌های تلویزیونی را در این کشور از 52 به 69 کانال برسانند و همچنین یک ضربان بسیار بزرگ را به شبکه و توسعه فناوری اینترنت وارد کنند.

به سوی منابع اکولوژیکی و سبز

سال جاری بیش از سالهای گذشته سبز خواهد بود. به طوری که سوختهای زیستی و قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در این سال حضور روبه رشد را پشت سر خواهند گذاشت. تعداد زباله های قابل بازگشت به چرخه طبیعت در آمریکا در 15سال گذشته دو برابر شده است این درحالی است که سوختهای زیستی و مقرون به صرفه در بسیاری از نقاط دنیا تولید خود را در سال جاری آغاز می‌کنند. همچنین نسل جدید کتابهای الکترونیکی (e-papers) راه جدیدی را به سوی کاهش مصرف کاغذ باز خواهند کرد و این کاهش منجر به کاهش قطع درختان جنگلی می‌شود.

عدد ریسک پذیری

تیمی از ریاضیدانان دانشگاه آلبرتا در کانادا پس از 18سال تحقیق و یاری گرفتن از یک ابر رایانه پیشرفته موفق شدند معمای «بازی داما» را حل کنند و توانستند تعداد ممکن ترکیباتی را که با آنها مهره‌ها روی صفحه بازی حرکت می کنند محاسبه کنند و نشان دهند که 500 میلیارد احتمال برای نوع حرکت مهره‌ها وجود دارد. هدف این دانشمندان در سال جاری محاسبه احتمال حرکت‌ها در بازی‌های دیگر است.

برق بی‌سیم

شاید استفاده از تلفن همراه بدون اینکه هرگز نیاز به شارژ دوباره آن باشد و یا روشن کردن یک رایانه شخصی بدون نیاز به جریان برق برای بسیاری از مردم یک رویا باشد، اما برای گروهی از دانشمندان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست دربوستن واقعیت است. در حقیقت این دانشمندان در سال گذشته استفاده از جریان الکتریسیته‌ای را آزمایش کردند که به روشی بی‌سیم می انجامد. این چالش اکنون از مرحله آزمایشگاهی به مرحله تجاری رسیده است و به نظر می‌رسد در سال جاری ابزارهایی وارد بازار شوند که از این سیستم برق بی‌سیم برخوردارند.

 

منبع:مهرنیوز

ساخت تاریک‌ترین ماده جهان به کمک فناوری‌نانو

نانوروکش

گروهی از دانشمندان آمریکایی، با استفاده از نانولوله‌های کربنی فوق‌العاده بلند(قطر 10-8 نانومتر و طول 1000-500 میکرومتر) که به‌طور عمودی کنار هم قرار گرفته بودند، موفق به ساخت روکش نازکی با بازتاب بسیار ناچیز(045/0 درصد) شدند.  

تا قبل از این، تاریک‌ترین ماده شناخته‌شده، آلیاژی از نیکل و فسفر بود که تنها 16/0 نور فرودی را منعکس می‌کرد.

اصولاً میزان جذب نور یک ماده به خواص ساختاری آن بستگی داشته و این ماده جدید نیز از آن مستثنی نیست. تخلخل بالای ساختار این روکش(تنها 3 تا 5 درصد ماده پرکننده) در کنار پراکندگی تصادفی نور از سطح آن، موجب جذب بیشتر نور، کاهش بازتاب و ایجاد چنین خاصیت غیر انعکاسی فوق‌العاده زیاد می‌شود؛ اما چنین ساختار متخلخلی استحکام مکانیکی زیادی ندارد و به همین دلیل باید با روکش‌های نازکی پوشانده شود که تأثیری بر خاصیت جذبی آن نداشته باشند.

این دانشمندان هم‌اکنون در حال انجام آزمایش‌های بیشتری روی این ماده، و در محدوده طیف‌های فروسرخ و میکروموج هستند تا از امکان چنین پدیده‌ای در این محدوده‌های طیفی نیز اطمینان حاصل کنند.

به نظر این محققان این ترکیب نانولوله‌ای ـ که طبق آزمایش‌های این دانشمندان تا دمای هزار 500 کلوین نیز یکپارچگی ساختار خود را حفظ می‌کند ـ در آینده در پانل‌های خورشیدی و نیز تبدیل فوتوولتائیک حرارتی(TPV) کاربرد خواهد داشت.

 

 منبع:برنا نیوز

از Nero چه می‌دانید؟

شاید نام نرم‌افزار Nero برای بسیاری از شما آشنا باشد اما آیا با تمام امکانات و قابلیت‌های این نرم‌افزار آشنا هستید؟  نرم‌افزار Nero مشهورترین و می‌توان گفت جزو یکی از قدرتمندترین برنامه‌های رایت سی‌دی و دی‌وی‌دی است که از سال‌ها پیش تاکنون همراه با سی‌دی رایترها و دی‌وی‌دی رایترهای موجود در بازار به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و تمام کسانی که از سی‌دی رایتر یا دی‌وی‌دی رایتر استفاده می‌کنند مطمئنا برای یک بار هم که شده از این نرم‌افزار قدرتمند استفاده کرده‌اند.

این بار می‌خواهیم کمی حرفه‌ای‌تر به این نرم‌افزار به ظاهر ساده نگاه کنیم و به امکاناتی در آن اشاره کنیم که شاید تا به حال مورد نیاز هر یک از شما کاربران بوده است اما بدلیل عدم آشنایی کامل با نرم‌افزار Nero به دنبال نرم‌افزارهای دیگری برای رفع نیازهای خود بوده‌اید.

از Nero چه می‌دانید؟

برخی از کارهای قابل انجام توسط ابزارهای موجود در این نرم‌افزار عبارتند از:

 

ساخت و ویرایش

ویدئو: از تعطیلات آخر هفته یا مراسم جشن خود فیلمبرداری کرده‌اید؟ می‌خواهید این فیلم را بر روی سی‌دی یا دی‌وی‌دی رایت کنید؟ به دنبال نرم‌افزارهای تبدیل فیلم به فیلم‌های قابل پخش در دستگاه ویدئو سی‌دی هستید؟ می‌خواهید فیلم خود را میکس کنید سپس اقدام به رایت آن کنید؟ نرم‌افزار Nero با دارا بودن ابزار میکس و تبدیل فیلم قادر است به راحتی فیلم شما را در کمترین زمان ممکن برایتان میکس و مونتاژ کند افزودن تکه فیلم‌ها و منوها، افزایش کیفیت فیلم، ایجاد گالری عکس از تصاویر به همراه موزیک زمینه و... از جمله قابلیت‌هایی است که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهند.

صوت: عاشق موزیک هستید و موزیک‌های مورد علاقه خود را همیشه همراه خود دارید؟ موزیک‌های مورد علاقه خود را به فورمت MP3 تبدیل می‌کنید و به آنها گوش می‌دهید؟ به میکس صداها علاقه‌ دارید و از میکس کردن موزیک‌ها با یکدیگر لذت می‌برید؟ با ابزارهای حرفه‌‌ای میکس صدا در نرم‌افزار Nero می‌توانید علاوه بر عملیات تبدیل فورمت‌های صوتی به یکدیگر به ویرایش و ایجاد فایل‌های صوتی نیز بپردازید. بهبود کیفیت موزیک فیلم‌ها و ایجاد صداهای surround نیز از دیگر قابلیت‌های این ابزار است.

عکس: از تولد فرزند خود عکس گرفته‌اید؟ مجموعه عکس‌های بسیار زیادی از سال‌های زندگی خود در اختیار دارید و می‌خواهید همه آنها را یکجا مشاهده کنید؟ Nero می‌تواند علاوه بر در اختیار گذاشتن ابزارهای مورد نیاز برای مشاهده و مدیریت تصاویر بر روی رایانه این امکان را به شما بدهد تا عکس‌های خود را با کیفیت بسیار عالی و با سرعت فوق‌العاده‌ زیادی همراه با افکت‌های جذاب و موزیک زمینه به فایل‌های تصویری قابل پخش در تلویزیون تبدیل کنید و بدون نیاز به رایانه همراه با خانواده خود به مشاهده آنها بپردازید.

تصویری از نرم‌افزار nero

تبدیل

کیفیت بالا: فیلم‌های خود را با کیفیت HD فیلمبرداری کرده‌اید اما دستگاه رایت دیسک‌های Blu-ray ندارید؟ با استفاده از Nero می‌توانید به راحتی فایل‌ مورد نظر خود را به فورمت AVCHD تبدیل کرده و بدون افت کیفیت آن را فشرده نمایید. حالا فیلم شما در یک  دی‌وی‌دی معمولی قابل رایت کردن است و توسط دستگاه‌های Disc Player Blu-ray یا Play Station R3 قابل مشاهده است.

تبدیل فیلم: تبدیل فیلم‌ها به فورمت‌های قابل پخش در ipod یا PSP یکی از مهمترین نیازهایی است که امروزه کاربران بدنبال رفع آن هستند. Nero در این مورد نیز می‌تواند راه‌کارهای مناسب با روش کار آسان و سریع را در اختیار شما قرار داده و علاوه بر تبدیل فیلم‌های مورد نظر شما به اینگونه فرمت‌ها این امکان را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید فیلم‌های دی‌وی‌دی خود را نیز فشرده کرده و بر روی سی‌دی یا حافظه‌های فلش ذخیره کنید.

سینمای خانگی: تبدیل اتاق حال به یک مرکز موسیقی و لذت بردن از موزیک ها و نمایش‌ها در تمام اتاق‌های منزل، ضبط برنامه‌های تلویزیونی و مشاهده آنها در زمان‌های دلخواه و همچنین مشخص نمودن یک لیست از موزیک‌های مورد نظر برای پخش به صورت متوالی در ساعت‌های طولانی از جمله امکاناتی است که ابزارهای Home Entertainment در این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

تولید و کپی

تولید انواع سی‌دی و دی‌وی‌دی با کیفیت‌های مختلف و در فوریت‌های مختلف از دیگر امکاناتی است که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند بطور کامل تمام نیازهای شما در این زمینه را رفع کند انجام عملیات کپی در ویندوز ویستا تنها با یک کلیک، رمز‌گذاری بر روی سی‌دی‌های ایجاد شده و همچنین دارا بودن تکنولوژی حفاظت از اطلاعات در این نرم‌افزار از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد موجود در نسخه 8 این برنامه قدرتمند است.

 

پشتیبان‌گیری

دیگر نگران گم شدن اطلاعات خود نباشید با تکنولوژی Secur Disc در این نرم‌افزار می‌توانید از فایل‌ها، درایوها و حتی کل سیستم خود یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید. پشتیبان‌گیری بر روی حافظه‌های جانبی و سرورهای FTP. ایجاد سی‌دی‌های راه انداز و انجام عملیات پشتیبان ‌گیری به صورت خودکار از دیگر قابلیت‌ها این ابزار است.

اگر این مقاله را بطور کامل مطالعه کرده‌اید می‌توان گفت تا حدی با برخی از امکانات جانبی نرم‌افزار قدرتمند Nero آشنا شده‌اید. اگر علاقه دارید به صورت کامل‌تر و عملی با مهمترین این امکانات آشنا شده و از آنها استفاده کنید منتظر مقالات ما در این زمینه باشید.

 

منبع: هفته نامه کلیک