قسمت اول
قفلهای نرم افزاری و سخت افزاری با توجه به فزونی نرم افزار در سیستمهای کامپیوتری از یک طرف و توانایی کنترل کپیهای غیرمجاز از طرفی دیگر دلیلی محکم جهت بررسی این شاخه از مهندسی نرم افزار میباشد. از آنجا که متأسفانه قانون Copyright در تمام جهان بجز ایران و چند کشور دیگر اجرا میگردد. بحث کنترل کپیهای غیرمجاز حساستر میشود.
با توجه به کپیهای غیرمجازی که روزانه بصورت کاملاً عادی و بدون اطلاع سازنده آن صورت میگیرد، جلوگیری از این عمل و کنترل جدی آن امری ضروری و واجب به نظر میرسد. در این مقاله درباره شناخت انواع این قفلها و چگونگی اعمال آنها بر روی یک برنامه بحث خواهد شد.
تعریف قفلهای سخت افزاری
به هر برنامهای که کنترل کپی آن از طریق سخت افزار اضافی قابل انجام میباشد، قفل سخت افزاری گویند.
تعریف قفلهای نرم افزاری
به هر برنامهای که کنترل کپی آن فقط از طریق نرم افزار و بدون نیاز به سخت افزار اضافی قابل انجام باشد، قفل نرم افزاری گویند.
طریقه استفاده از قفل سخت افزاری
بخش اصلی قفل، از یک حافظه قابل پاک شدن تشکیل شده که با توجه به نوع و حجم آن، دارای عملکردی متفاوت میباشد و عمدتاً به یکی از دو روش زیر عمل میکند:
الف) روش اول قفلگذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار یک یا چند بایت از اطلاعات را در قفل نوشته و برنامه در هنگام اجرا آن را چک میکند. در صورتیکه قفل وجود داشته باشد، برنامه به کار خود ادامه میدهد و اگر قفل وجود نداشته باشد و یا اطلاعات خوانده شده از روی قفل صحیح نباشد، برنامه متوقف شده و با اعلام خطا، از اجرای صحیح، سرباز میزند. این نوع قفلها دارای ساختاری ساده، حافظهای در حد چند بایت، و قیمتی ارزان هستند. استفاده از این قفلها بسیار ساده بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد، تنها کافیست که نرم افزار ویژه قفل را که (توسط شرکت تولید کننده قفل ارائه شده) اجرا نمود. در ابتدا که قفل فاقد اطلاعات است، اول یک کلمه دلخواه، به عنوان کلمه عبور درخواست کرده و سپس با توجه به نوع قفل، یک یا چند کلمه اطلاعات را دریافت و در حافظه قفل ثبت کنید. در دفعات بعد میبایست کلمه عبوری که اولین بار ثبت شده، وارد شود تا بتوان به اطلاعات درونی قفل دسترسی داشت. البته بعد از ورود به برنامه این اطلاعات درونی قفل دسترسی داشت. البته بعد از ورود به برنامه این کلمه قابل تغییر است. در هر صورت، پس از ثبت اطلاعات در قفل، تولید کننده نرم افزار، اطلاعات ثبت شده در یک برنامه را چک میکند که نحوه چک کردن اطلاعات، با توجه به نوع قفل متفاوت است. در بعضی فقط اطلاعات درون قفل چک میشود و در بعضی دیگر، در مرحله اول وجود قفل چک شده و در مرحله بعدی، اطلاعات درون آن چک میشود.
ب) روش دیگر قفلگذاری به این صورت است که تولید کننده نرم افزار، بخش کوچکی از برنامه را در حافظه قفل قرار میدهد. در این حالت، چنانچه قفل وجود نداشته باشد برنامه به هیچ وجه، قادر به اجرا و ادامه کار نخواهد بود. این نوع قفلها دارای ساختاری کمی پیچیده، حافظه ای بعضاً تا چند کیلو بایت، و قیمتی نسبتاً گران هستند. استفاده از این قفلها، به سادگی نوع قبلی نیست.
البته نحوه کلی کار مشابه روش قبلی است. با اجرای نرم افزار ویژه قفل و وارد نمودن کلمه عبور، باید نام فایلی را که میخواهیم بر روی آن قفل بزنیم، مشخص کنیم، تا بخشی از آن در قفل ثبت گردد. البته در بعضی دیگر از این نوع قفلها، که حفاظت بیشتری را انجام می دهند، میبایست توسط تولید کننده نرم افزار دقیقاً کنترل شود که چه بخشهایی از فایل باید در قفل ثبت گردد که البته انجام این کار نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد، چرا که بعضاً ممکن است که خطا در انجام کار، باعث بروز اشکال در برنامه تولیدی بشود. چون با این کار در واقع بخشی از برنامه در قفل ثبت میگردد، واضح است که هر قفل فقط برای یک نسخه از برنامه میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و به همین علت کاربرد این قفل، کمتر است. ضمناً نوع دیگری از قفلها هستند که از از هر دو روش فوق استفاده میکنند، اما طرفدار چندانی ندارند. قفلهای سخت افزاری با توجه به اضافه کردن یک سخت افزار جدید به کامپیوتر (اغلب از طریق ارتباط با پورت چاپگر) برنامه خود را کنترل میکنند. برنامه قبل از اجرا ابتدا با توجه به مراجعه به آدرس سخت افزار نصب شده (اضافه شده با استفاده از دستور Port) به سخت افزار مورد نظر خود مراجعه کرده و در صورت یافتن آن، تستهای مختلف اعم از تست رمز، خواندن اطلاعات و... میتواند تصمیم گیری نماید.
طریقه استفاده از قفل نرم افزاری
با توجه به نوع کاربرد برنامه، اندازه، قابلیت کپی برداری از آن بر روی دیسک، تحت شبکه بودن برنامه و... میتوانیم از انواع روشهایی که جهت حفاظت از نرم افزار در نظر داریم (و متعاقباً توضیح داده خواهد شد) استفاده کنیم. اما مساله قابل بحث این است که چگونه از یک قفل منتخب استفاده نمائیم؟ جواب این سوال متغیر و وابسته به شرایط زیر است میباشد:
الف: اعتقاد طراح نرم افزار به اینکه کاربر حتماً باید آن را خریداری نماید تا از امکانات آن مطلع گردد. در این حالت قفل نرم افزاری در ابتدای شروع به کار برنامه کنترل میگردد حتی طراح میتواند در مواقع حساس نیز قفل را مجدداً کنترل کند و یا در حالتی که طراح واقعاً سخت گیر باشد، میتواند در زمان های مشخصی از وجود قفل اطمینان حاصل نماید (مثلاً هر 4 ثانیه). البته در این حالت طراح باید روشی را که جهت کنترل قفل استفاده می کند، نیز در نظر بگیرد.
ب: اعتقاد طراح نرم افزار به این که کاربر میتواند از نرم افزار به عنوان نسخه نمایشی نیز استفاده کند. طراح در این حالت میبایست در مکانهای خاصی از برنامه، قفل را کنترل کند. مثلاً در یک برنامه حسابداری میتوان تمام بخشهای سیستم را آزاد گذاشته (یعنی برنامه نیازی به قفل نداشته باشد) اما در صورتی که کاربر مایل به استفاده از امکانات گزارش گیری سیستم باشد، قفل نرم افزاری درخواست گردد.
مزیت این روش بر روش قبلی این است که دیگر نیاز به طراحی نسخه نمایشی جهت مشاهده کاربران وجود ندارد. در انتها طراح باید موارد زیر را نیز در نظر گرفته و با توجه به برنامه مورد نظر یکی را انتخاب کند.
منبع: ماهنامه رایانه
با تشکر از تبیان
28K |
128K |
واحد مرکزی خبر
با تشکر از تبیان
زندگینامه: محمدرضا شجریان (1319)
محمدرضا شجریان اول مهر ماه 1319 در مشهد متولد شد
چنانکه خود در خاطراتش از ایام کودکی بیان کرده، 5 ساله بودکه در خلوت کودکانهاش آواز میخواند
15 بهمن 1326 به کلاس اول میرود و یک سال بعد به آموزش تلاوت قرآنکریم نزد پدر میپردازد. در 9 سالگی تلاوت قرآن را آغاز میکند و یک سال بعد این کار را در میتینگها و اجتماعات سیاسی آن سالها ادامه میدهد.
در سال 1331 برای نخستین بار صدایش از رادیو خراسان پخش میشود. سال 1332 وی عنوان شاگرد ممتاز را در بین دانش آموزان مشهدی از آن خود میکند و سپس در دبیرستان شاهرضا تحصیلات خود را پی میگیرد. همزمان در مسابقات فوتبال دبیرستانهای مشهد هم حضور مییابد و در سال 1334 موفق میشود به تیم دانش آموزی استان راه یابد.
شجریان در سال 1336 به دانشسرای مقدماتی در مشهد میرود و از همین سال است که برای نخستین بار با یک معلم موسیقی به نام جوان آشنا می شود.
پی گیری جدی کار آواز سبب می شود تا در سال 1338 وی به اجرای آوازهایی بدون ساز و نیز قرائت قرآن برای رادیو خراسان بپردازد.
یک سال بعد شجریان دیپلم دانشسرای عالی را میگیرد و به استخدام آموزش و پرورش در میآید و همزمان به تدریس در دبستان خواجه نظامالملک بخش رادکان می پردازد و نیز با سنتور آشنا میشود.
آشنایی با سنتور این اشتیاق را در وی شدت میبخشد که با نت و فراگیری سنتور نزد آقای جلال اخباری و شروع سنتور سازی و تحقیق برای بهتر کردن صدای سنتور تجربههای خود درموسیقی را گسترش دهد.
شجریان در همین سال (1340) با دوشیزه فرخنده گل افشان در شهر قوچان ازدواج میکند و مرداد ماه جشن عروسی میگیرند که حاصل این ازدواج آغاز یک زندگی سی ساله و سه دختر و یک پسر( همایون) است.
در سال 1342 وی از بخش رادکان به روستای شاه اباد مشهد به عنوان مدیر دبستان منتقل میشود و در همین سال فرزند اول وی (راحله) متولد و نیز وی موفق میشود که اولین سنتور خود را با چوب توت بسازد.
در سال 1344دختر دوم (افسانه)در مشهد به دنیا میآید که بعدها به همسری پرویز مشکاتیان در میآید.
بعد از چند سال تدریس و مدیری دبستانهای مشهد آذر ماه 1346 شجریان به تهران منتقل میشود و از همان بدو ورود با استاد احمد عبادی (نوازنده و نواساز نامی سهتار) آشنا میشود وهمزمان به همکاری با رادیو ایران میپردازد و در کنار آن به کلاس درس اواز استاد اسماعیل مهرتاش و انجمن خوشنویسان نزد استاد بوذری میرود. اشنایی با رضا ورزنده (استاد سنتور) در تابستان همین سال. اجرا و ضبط اولین برنامه در رادیو ایران که با عنوان "برگ سبز شماره ی 216" در شب جمعه 15 آذر ماه پخش شد از دیگر فعالیتهای شجریان در این سال بود.
کار در رادیو با نام مستعار "سیاوش بیدکانی" تا سال 1350 خورشیدی و بعد در رادیو و تلویزیون با نام خودش از جمله تلاشهای شجریان در مسیر زندگی هنریاش به شمار میرفت.
در سال 1347 از آموزش و پرورش به وزارت منابع طبیعی انتقال می یابد و همزمان به کلاس خوشنویسی استاد حسن میرخانی میرود.
دختر سوم وی مژگان در 27 اردیبهشت درتهران متولد میشود و در همین سالهاست که وی برنامههایی با استاد احمد عبادی، لطف الله مجد، اجرا میکند.
در سال 1349 همکاری خود با با برنامههای تلویزیون ملی ایران را آغاز میکند و همزمان به دریافت خوشنویس ممتاز نایل میشود.
در سال 1350 با استاد فرامرز پایور آشنا میشود. به مشق سنتور و آموزش ردیف آوازی صبا نزد ایشان میپردازد . در همین سال است که وی افتخار آشنایی با شاعر گرانمایه هوشنگ ابتهاج سایه را پیدا میکند و به همکاری با برنامه گلهای تازه رادیو میپردازد.
در سال 1351 شجریان ضمن همکاری در برنامه گلها با استاد نور علی خان برومند آشنا میشود و به آموزش سبک وشیوه آوازی طاهر زاده نزد وی مشغول میشود. آشنایی با استاد دوامی و نیز آموختن ردیفهای آوازی از دیگر توفیقات شجریان دراین سال بود.
در سال 1352 وی به اتفاق گروهی از هنر مندان چون محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگفر، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون، داود گنجهای و مقدسی و حدادی و دیگران هنرمندان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی را به سرپرستی استاد داریوش صفوت بنا میگذارند.
در سال 1354 همایون متولد میشود و از همان سال اجرای وی برای کشور های خارجی هم آغاز میشود.
1355: شرکت در جشنواره توس (نیشابور)با فرامرز پایور، سایه، حسن ناهید، رحمت الله بدیعی، محمد اسماعیلی، عبدالوهاب شهیدی و هوشنگ ظریف. حضور در برنامه جشن هنر حافظیه شیراز با محمدرضا لطفی و فرهنگفر و اجرای برنامه راست پنجگاه. در همین سال وی به همراه ابتهاج سایه و برخی دیگر از هنرمندان از رادیو کناره گیری میکنند.
در سال 1356 شرکت دل آواز را تاسیس و نیز در سال 1357 در مسابقات تلاوت قرآن سراسر کشور به مقام نخست میرسد.
در سال 1358 با غلامرضا دادبه آشنا میشود و سپس آلبومهای مختلفی را با گروه پایور و نیز آلبومهای دیگری را با گروه شیدا و عارف کار میکند.
در فاصله سالهای دهه شصت شجریان همکاری گستردهای را با پرویز مشکاتیان آغاز میکند که حاصل آن آلبومهای ماهور، بیداد، نوا، دستان و .. است. در همین سالها وی به اتفاق گروه عارف کنسرتهایی را در خارج از ایران اجرا میکند.
از سال 68 وی با گروه پیرنیاکان و عندلیبی به اجرا کنسرت در آمریکا و اروپا میپردازند. این گروه در سال بعد و به دلیل زلزله رودبار کنسرتهایی را در جمع آوری کمک مردم دنیا دراروپا و آمریکا اجرا میکنند.
در سال 71 پس از ازدواج با همسر دوم خانم کتایون خوانساری به اجرای کنسرتهای مرحله دوم در امریکا با داریوش پیر نیاکان، جمشید عندلیبی و همایون شجریان (اگوست تا نوامبر) می پردازد. انتشار آلبوم یاد ایام، آسمان عشق و نیز دلشدگان حاصل این سالها است.
در سال 1374 وی کنسرتهایی در شهرهای اصفهانف شیراز، ساری، کرمان و سنندج را برگزار میکند و در همین سال آلبوم چشمه نوش (با محمد رضا لطفی) گنبد مینا، جان عشاق، مدتی بعد در خیال را با همکاری مجید درخشانی منتشر میکند.
در سال 76 فرزند دیگر شجریان به نام رایان از همسر دوم متولد می شود و یک سال بعد وی آلبوم شب؛ سکوت، کویر را با آهنگسازی کیهان کلهر منتشر میکند.
شجریان در سال 78 جایزه افتخاری یونسکو را دریافت می کند (جایزه پیکاسو) و کتاب راز مانا نیز از وی درسال 79 منتشر میشود.
از یکی دو سال بعد وی به اتقاق کیهان کلهر و حسین علیزاده و همایون شجریان کنسرتهایی را در اروپا و آمریکا اجرا میکنند که حاصل ان آلبومهای نوا، داد و بیداد، زمستان است.
شجریان به اتقاق علیزاده و کلهر و فرزندش در زمستان سال 1383 به مناسبت زلزله بم کنسرتی را درتهران برپا میکنند و همزمان اعلام میکنند که قصد دارند مجتمعی را به نام باغ هنر بم بسازند که دی وی دی همنوا بابم حاصل چنین اندیشهای است.
شجریان پس از آن در سال 84 نیز کنسرتی دیگر با علیزاده و کلهر و همایون درتالار کشور برگزار میکند .
وی هم اینک با گروه آوا کنسرتهایی را در داخل و خارج از ایران اجرا میکند.
منبع : همشهری
با تشکر از تبیان
یکی از مشکلات همیشگی بلاگرهایی که از سرویسهای رایگان استفاده میکنند، نداشتن فضا برای آپلود فایلهاست. حتی بلاگرهایی که فضای شخصی دارند برای صرفهجویی در فضا و پهنای باند نمیتوانند هر فایلی را در فضای شخصی خود آپلود کنند. همچنین هر کاربر اینترنتی چه بلاگر باشد و چه نه، گاه گاهی به سرویس های رایگان ارائهکننده فضا احتیاج پیدا میکند.
برخی از هاست های رایگان بعد از مدت زمان مشخصی فایلها را پاک میکنند. برخی از آنها محدودیتی از نظر زمان باقی گذاشتن فایلها ندارند. آدرس و مشخصات این سایت ها را در ادامه مطلب بخوانید.
1. در ابتدا برای استفاده از سرویسها می بایست ثبت نام کنید. قسمت ثبت نامRegister یا sing up یا نظایر آن است، البته ثبت نام در وبسایت ها و سرویس هایی که معرفی می کنم رایگان و مجانی است و تنها با وارد نمودن چند مشخصه نام ؛ نام کاربری ؛ شناسه کاربری ؛ رمز عبور و ایمیل و نظایر آن امکان پذیر است.
2. پس از ثبت نام ممکن است مجبور به تایید ثبت نام باشید بدین معنا که توسط مدیر وبسایت یک نامه الکترونیکی به ایمیل یا همان پست الکترونیکی که در هنگام ثبت نام درج کرده اید فرستاده می شود سپس شما باید محتوی را مطالعه و تایید نمایید ممکن است تنها با کلیک بر روی یک خط این کار انجام شود و سپس شناسه کاربری و پسورد شما ارسال شود و ... .
3. پس از تایید ثبت نام حال شما می توانید با شناسه کاربری و رمز عبور که در هنگام ثبت نام تعیین کرده اید (یا مدیر وبسایت سرویس دهنده برایتان تعیین نموده است) از قسمت ورود یاlogin یا sing in وارد فضای مربوط به خودتان شوید ؛ از این به بعد قول می دهم کار راحت باشد ؛ ما حدود 60 حالت ممکن داریم پس سعی کنید با کمی کنکاش و کار با محیط کاری سرورهای آپلود فایل آشنا شوید.
نام وب سایت :نام وب سایت سرویس دهنده آپلود و بارگزاری فایل در اینترنت
حداکثر فضا برای آپلود:حداکثر مجموع میزان فایلهایی که می توانید بر روی یک وب سایت آپلود کنید
محدودیت در تعداد/حجم دانلود:حداکثر تعداد دانلود برای یک فایل و یا حداکثر حجم قابل دانلود
حداکثر زمان نگهداری فایل :مدت زمانی که فایل برروی سرور باقی می ماند . علامت*** بدین معنا می باشد که اگر تا زمان تعیین شده فایل هایی که برروی سرور قرار دارند ،دانلود و استفاده نشود به طور اتوماتیک پاک خواهد شد.
آدرس اینترنتی وب سایت : آدرس وب سایت برای بازدید ؛ ثبت نام و کار با وب سایت
مشخصات فنی و آدرس وب سایت |
ردیف |
نام وب سایت : Megashares حداکثر فضا برای آپلود : 1.5 گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 25 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
1 |
نام وب سایت : Sendspace حداکثر فضا برای دانلود : 1.2 گیگا باییت محدویت در تعداد/حجم دانلود: دانلود تا 100 گیگا بایت حداکثر زمان نگهداری فایل : 14 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
2 |
نام وب سایت : YouSendIt حداکثر فضا برای آپلود : 1 گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 25 دانلود حداکثر زمان نگهداری فایل : یک هفته آدرس اینترنتی وب سایت : |
3 |
نام وب سایت : TransferBigFiles حداکثر فضا برای آپلود : یک و نیم گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 20 دانلود حداکثر زمان نگهداری فایل : 5 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
4 |
نام وب سایت : zUpload حداکثر فضا برای آپلود : 500 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
5 |
نام وب سایت : Spread-It حداکثر فضا برای آپلود : 500 مگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 14 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
6 |
نام وب سایت : FileFactory حداکثر فضا برای آپلود : 500 مگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 14 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
7 |
نام وب سایت : mooload حداکثر فضا برای آپلود : نیم گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
8 |
نام وب سایت : CyberUpload حداکثر فضا برای آپلود : نیم گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 7 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
9 |
نام وب سایت : Uploading حداکثر فضا برای آپلود : نیم گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
10 |
نام وب سایت : Snaggys حداکثر فضا برای آپلود : نیم گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 999 بار بازگذاری حداکثر زمان نگهداری فایل : 15 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
11 |
نام وب سایت : Bigupload حداکثر فضا برای آپلود : 300 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
12 |
نام وب سایت : RapidUpload حداکثر فضا برای دانلود : 300 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
13 |
نام وب سایت : ShareBigFile حداکثر فضا برای دانلود : 300 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 21 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
14 |
نام وب سایت : MegaUpload حداکثر فضا برای آپلود : 250 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
15 |
نام وب سایت : UpDownloadServer حداکثر فضا برای دانلود : 250 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : نامحدود آدرس اینترنتی وب سایت : |
16 |
نام وب سایت : XtraFile حداکثر فضا برای آپلود : 250 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 15 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
17 |
نام وب سایت : bonpoo حداکثر فضا برای دانلود : 250 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 10 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
18 |
نام وب سایت : FileCache حداکثر فضا برای دانلود: 250 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 31 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
19 |
نام وب سایت : Supload حداکثر فضا برای دانلود : 200 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 30 باز بارگذاری فایل حداکثر زمان نگهداری فایل : 7 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
20 |
نام وب سایت : RapidShare حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
21 |
نام وب سایت : myShareBox حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
22 |
نام وب سایت : TheUpload حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
23 |
نام وب سایت : zSHARE حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 10 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
24 |
نام وب سایت : SendOver حداکثر فضا برای دانلود : 2 گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 7 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
25 |
نام وب سایت : FileFactory حداکثر فضا برای دانلود : 1.5 گیگا بایت فضا محدویت در تعداد/حجم دانلود: 25 بار بارگزاری حداکثر زمان نگهداری فایل : 7 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
26 |
نام وب سایت : UltraShare حداکثر فضا برای دانلود : 30 مگابایت ناقابل محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
27 |
نام وب سایت : Send File حداکثر فضا برای دانلود : 40 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 10 بار دانلود حداکثر زمان نگهداری فایل : 10 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
28 |
نام وب سایت : MyTempDir حداکثر فضا برای دانلود : 40 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 21 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
29 |
نام وب سایت : SceneWorld حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 1000 بار بارگزاری فایل حداکثر زمان نگهداری فایل : 50 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
30 |
نام وب سایت : shareit حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامشخص حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
31 |
نام وب سایت : FileHost حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامشخص حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
32 |
نام وب سایت : SupaShare حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 14 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
33 |
نام وب سایت : UploadHut حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
34 |
نام وب سایت : orb-z حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: 200 بار بارگذاری حداکثر زمان نگهداری فایل : 15 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
35 |
نام وب سایت : FriendlyShare حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
36 |
نام وب سایت : Momoshare حداکثر فضا برای دانلود : نیم گیگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 15 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
37 |
نام وب سایت : FreeUploader حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگا بایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامشخص حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
38 |
نام وب سایت : UploadFront حداکثر فضا برای دانلود : محدویت در تعداد/حجم دانلود: حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
39 |
نام وب سایت : UploadSend حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
40 |
نام وب سایت : RapidSharing حداکثر فضا برای دانلود : 50 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 60 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
41 |
نام وب سایت : FileHD حداکثر فضا برای دانلود : 60 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
42 |
نام وب سایت : SaveFile حداکثر فضا برای دانلود : 60 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 14 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
43 |
نام وب سایت : Turbo Upload حداکثر فضا برای دانلود : 70 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
44 |
نام وب سایت : Easy-Sharing حداکثر فضا برای دانلود : 75 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز حتمی آدرس اینترنتی وب سایت : |
45 |
نام وب سایت : QuickDump حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: پهنای باند 500 مگابایت حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
46 |
نام وب سایت : BIGfileupload حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : نامحدود آدرس اینترنتی وب سایت : |
47 |
نام وب سایت : Store and Serve حداکثر فضا برای دانلود : 100 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز *** آدرس اینترنتی وب سایت : |
48 |
نام وب سایت : WebFileHost حداکثر فضا برای دانلود : 10 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
49 |
نام وب سایت : Hyperupload حداکثر فضا برای دانلود : 10 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : نامحدود آدرس اینترنتی وب سایت : |
50 |
نام وب سایت : KeepMyFile حداکثر فضا برای دانلود : 15 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامشخص حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
51 |
نام وب سایت : Refrozen حداکثر فضا برای دانلود : 20 مگابایت ناچیز محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامشخص حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
52 |
نام وب سایت : 11MBIT.in حداکثر فضا برای دانلود : 20 مگابایت ناچیز محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامشخص حداکثر زمان نگهداری فایل : نامشخص آدرس اینترنتی وب سایت : |
53 |
نام وب سایت : UploadTown حداکثر فضا برای دانلود : 20 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 30 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
54 |
نام وب سایت : Upload2 حداکثر فضا برای دانلود : 25 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 1 سال آدرس اینترنتی وب سایت : |
55 |
نام وب سایت : SendMeFile حداکثر فضا برای دانلود : 30 مگابایت محدویت در تعداد/حجم دانلود: نامحدود حداکثر زمان نگهداری فایل : 14 روز آدرس اینترنتی وب سایت : |
56 |
مقدمه :
شاید معروفترین اکتشاف تصادفی مهم، کشف پنی سیلین به دست سر الکساندر فلمینگ باشد. اما در این اکتشاف، بیش از آنچه اکثر افراد تصور می کنند، بخت یاری دخالت داشته است؛ گر چه کشف فلمینگ پیامدهای شگفت آوری داشت که بدان اهمیت بخشیدند، اما این پیامدها کمتر شناخته شده اند.
زندگی فلمینگ مملو از وقایع به ظاهر نامربوطی است که در عین حال اگر حتی یکی از آنها هم روی نمی داد، چه بسا فلمینگ به شهرتی که بدان دست یافت نمی رسید. همان گونه که دوست و همکارش پروفسورس.آ. پانت به هنگام مرگش در ستایش او گفت: شخص احساس می کند نمی تواند آنها را ناشی از تصادف محض بداند .
الکساندر فلمینگ در سال 1881 در روستای آیرشایراسکاتلند به دنیا آمد. وقتی هفت ساله بود پدرش درگذشت و مسئولیت اداره مزرعه و تربیت چهار فرزند تنی و چند فرزند ناتنی به دوش مادر الکساندر افتاد. وقتی الکساندر پنج ساله بود، پیاده به مدرسه ای در 5/1 کیلومتری می رفت و وقتی دهساله شد، مجبور بود فاصله 5/6 کیلومتری خانه تا مدرسه را پیاده طی کند. هنگامی که به دوازده سالگی رسید مدرسه اش بیش از 25 کیلومتر با خانه فاصله داشت، بنابراین در آکادمی کیلمارناک اقامت گزید. با این حال مجبور بود در تعطیلات آخر هفته حدود 20 کیلومتر راه رفت و برگشت از ایستگاه قطار تا منزل را طی کند. پس از یک سال و نیم اقامت در کیلمارناک به لندن پیش برادرش رفت و تحصیلات خود را در پلی تکنیک ادامه داد. اما این دوران دیری نپایید، چون الکساندر توان مالی تحصیل در آنجا را نداشت. فلمینگ شانزده ساله در یک شرکت کشتیرانی استخدام شد و کمی از وقت خود را با نیروهای داوطلب اسکاتلندی مقیم لندن گذراند. او در تیم واترپولوی این گروه بازی می کرد، و یک بار با تیمی از بیمارستان سن مری، وابسته به دانشگاه لندن، مسابقه داد.
چند سال بعد ارث مختصری به او رسید و برادرش او را تشویق کرد تا وارد دانشکده پزشکی شود. در لندن دوازده دانشکده پزشکی بود، که فلمینگ از هیچ کدامشان شناختی نداشت- جز یکی که بیمارستان سن مری وابسته به آن بود و تنها چیزی که می دانست این بود که یک تیم واترپولو دارد، و به همین دلیل به آنجا رفت. در همان هنگام بود که المرات رایت به عنوان مدرس باکتری شناسی در آن دانشکده مشغول به کار شد. فلمینگ در ابتدا تصمیم داشت جراح شود، اما پس از فارغ التحصیلی، شغلی در آزمایشگاهی که در آن موقع المرات رایت سرپرستی آن را به عهده داشت به او پیشنهاد شد؛ فلمینگ تا پایان عمر خود را در آن آزمایشگاه گذراند و در سال 1929 استاد باکتری شناسی شد.
طی جنگ جهانی اول فلمینگ و رایت به فرانسه اعزام شدند تا به معالجه سربازان زخمی بپردازند. آن زمان پزشکان برای درمان جراحت های جنگی از مواد ضد عفونی کننده استفاده می کردند. اما فلمینگ متوجه شد که فنل ( یا اسید کربولیک که رایجترین ماده ضد عفونی کننده آن زمان بود) بیشتر ضرر دارد تا فایده، چون گویچه های سفید خون را سریع تر از باکتری ها نابود می کند. فلمینگ می دانست که این اثر زیانمند است چون گویچه های سفید ، مدافعان طبیعی بدن در برابر باکتری ها هستند.
در سال 1922فلمینگ برحسب تصادف میکروب کشی کشف کرد که باکتری ها را از بین می برد، اما بر گویچه های سفید اثری نمی گذاشت. هنگامی که فلمینگ دچار زکام شد، از ترشحات بینی خود کشتی تهیه کرد. همچنان که ظرف کشت را که پر از باکتری های زرد رنگ بود بررسی کرد، اشکی از چشمش به درون ظرف افتاد. روز بعد وقتی کشت را مورد مطالعه قرار داد، در قسمتی که اشک ریخته بود فضای شفافی دید. کنجکاوی و تیزبینی اش او را به نتیجه صحیح راهنمایی کرد. در اشک ماده ای بود که باعث تخریب سریع ( لیز) باکتری ها می شد، اما به بافت انسان آسیبی نمی رساند. او این آنزیم ضد میکروبی اشک را لیزوزیم نامید. معلوم شد که این آنزیم اهمیت کاربردی چندانی ندارد، چون میکروب هایی که لیزوزیم از بین می برد نسبتاً بی ضرر هستند، اما چنان که خواهیم دید، این اکتشاف مقدمه ضروری کشف پنی سیلین بود.
در تابستان سال 1928 فلمینگ مشغول تحقیق درباره آنفلوانزا بود. ضمن انجام کارهای معمول آزمایشگاهی که می بایست کشت های باکتریایی را که در ظرفهای پهن در پوش دار رشد کرده بودند زیر میکروسکوپ بررسی کند، متوجه شد که در یکی از ظرف ها ناحیه شفافی به وجود آمده است. تحقیقات بیشتر نشان داد که ناحیه شفاف در اطراف نقطه ای بود که ظاهراً وقتی سرپوش ظرف گذاشته نشده بود، تکه ای کپک به درون آن افتاده بود. فلمینگ با به خاطر آوردن تجربیاتش در زمینه لیزوزیم، نتیجه گرفت که کپک چیزی تولید می کرد که باعث مرگ باکتری های استافیلوکوک در ظرف کشت شده بود. فلمینگ تعریف کرد:
اگر تجربیات قبلی ام نبود[ درباره لیزوزیم] چه بسا مانند کاری که بسیاری از باکتری شناسان دیگر قبلاً کرده بودند ظرف را به دور می انداختم. به احتمال زیاد برخی از باکتری شناسان هم متوجه تغییراتی مشابه آنچه من دیدم شده بودم، اما چون علاقه ای به مواد ضد باکتریایی طبیعی وجود نداشت، کشتها را به دور اندخته بودند. من به جای آنکه مطابق رسم زمانه کشتهای آلوده را دور بیندازم، تحقیقاتی انجام دادم.
فلمینگ کپک را جدا کرد و آن را به عنوان یکی از اعضای جنس پنی سیلیوم شناخت، و ماده آنتی بیوتیکی را که تولید می کرد پنی سیلین نامید. بعدها گفت: هزاران کپک مختلف وجود دارد و هزاران باکتری مختلف، و این که بخت ، کپک را در لحظه مناسب در نقطه مناسب بگذارد مثل برنده شدن در مسابقه بخت آزمایی بود. ذکر هزاران باکتری مختلف آن قدر هم بی مورد نبود، چون گرچه پنی سیلین برای باکتریهای متعددی، ازجمله استافیلوکوک، مرگبار است، اما بر برخی از انواع دیگر باکتری ها اثری ندارد. خوشبختانه باکتری هایی که پنی سیلین از بین می برد، سبب بسیاری از عفونت های شایع و خطرناک در انسان هستند.
البته در سال 1928 استفاده از کپک برای مقابله با عفونت ، ابتکار کاملاً نوظهوری نبود. لویی پاستور و همکارش ژ. ف. ژوبر در سال 1877 نشان داده بودند که گاه میکروبی از رشد میکروبی دیگر جلوگیری می کند. نوشته اند که درعهد باستان مصریان و رومیان از کپک نان استفاده می کردند، اما هزاران کپک مختلف بر نان می رویند که تنها چند نوع آنها چیزی تولید می کنند که با عفونت مقابله کند. قاعدتاً فلمینگ هم از این مسئله مطلع بود و به همین سبب در می یابیم که چرا شگفت زده شد.
فلمینگ در ادامه نشان داد که پنی سیلین برای جانوران سمی نیست و به یاخته های بدن آسیبی نمی رساند:
همین سمی نبودن پنی سیلین برای گویچه های سفید بود که باعث شد متقاعد شوم روزی به عنوان ماده ای دارویی شناخته خواهد شد. وقتی پنی سیلین خام در خون انسان آزمایش می شد، رشد استافیلوکوکها را در رقت 1 در 1000 کاملاً مهار کرد، اما اثر سمی آن بر گویچه های سفید چیزی بیش از محیط کشت اولیه نبود. آن را به جانوران نیز تزریق کردم، و ظاهراً هیچ اثر سمی نداشت. چند آزمایش ابتدایی [ بربیماران] نتایج مطلوبی داد اما اتفاق معجزه آسایی نیفتاد، و فهمیدم که باید آن را غلیظ می کردیم . سعی می کنیم پنی سیلین را تغلیظ کنیم اما دریافتیم که پنی سیلین به سرعت خراب می شود، و روشهای نسبتاً ساده ما فایده ای نداشتند.
در همین هنگام موفقیت چشمگیر سولفانیل آمید باعث شده بود که شیمی درمانی توجه همگان را به خود جلب کند . همکاری هرولد ریستریک و فلمینگ برای جدا سازی و تغلیظ پنی سیلین با شکست مواجه شد، و تا چندین سال بعد دیگر کار مهمی درباره پنی سیلین انجام نگرفت. در اواخر دهه 1930 هاوارد و. فلوری استاد آسیب شناسی دانشگاه آکسفورد همکاری پژوهشی خود را با ارنست بوریس چین ، زیست شیمیدان پناهنده یهودی که از آلمان هیتلری گریخته بود و به سفارش فلوری به آکسفورد آمده بود، آغاز کرد. آن دو تحقیق درباره لیزوزیم، همان آنزیم ضد باکتریایی که فلمینگ کشف کرده بود، و نیز دیگر مواد ضد باکتریایی طبیعی را شروع کردند. چندی نگذشت که پژوهش های آنان بر پنی سیلین که به نظر آنان امید بخش ترین این عوامل بود متمرکز شد.
گروه آکسفورد با بهره گیری از روشهای پیچیده شیمیایی برای جداسازی و تغلیظ، که امکانات آن در آکسفورد وجود داشت و فلوری و چین با آن آشنا بودند، اما فلمینگ در سن مری نه با آنها آشنایی داشت و نه بدانها دسترسی، موفق شدند پنی سیلین را آن قدر تغلیظ و تصفیه کنند که خواص درمانی آن را ابتدا در مقابله با عفونت های تجربی در موش و بعداً در افراد بیماری که از عفونت های استافیلوکوکی و دیگر آلودگی های خطرناک رنج می بردند، به اثبات رسانند ( نخستین پنی سیلین را که در انسان استفاده می شد، در لگن های بیمارستانی رشد می دادند؛ با آنکه پنی سیلین را از ادرار بیماران جدا می کردند و مجدداً مورد استفاده قرار می دادند، اما برخی آزمایش های بالینی به دلیل کمیاب بودن این دارو ناتمام ماندند).
به سبب ضرورت بهره گیری سریع از توانایی پنی سیلین در مقابله با بیماری ها و درمان زخمهای نظامیان جنگ جهانی دوم، تولید آن در مقیاس گسترده، هم در انگلستان و هم در ایالات متحده، از اولویت های اول بود. فلوری به آمریکا رفت تا روشهای استخراج و تولید پنی سیلین در انگلستان را شرح دهد، و شیمیدانان دو سوی اقیانوس اطلس به طور خستگی ناپذیری کار کردند تا ساختار شیمیایی پنی سیلین را تعیین کنند و از راه تخمیر یا تولید آزمایشگاهی آن را به دست آورند. این مولکول پیچیده و ناپایدار برای نخستین بار سالها پس از پایان جنگ به طور صناعی تهیه شد، اما پیشرفت در گسترش تولید آن از راه تخمیر در مدت جنگ به نحوی استثنایی سریع بود.
همان طور که بخت یاری در کشف پنی سیلین نقش داشت، در این مرحله از تولید آن نیز وارد صحنه شد. وقتی فلوری به ایالات متحده رفت تا درباره تولید پنی سیلین در مقیاس وسیع تبادل نظر کند، از آزمایشگاه پژوهشی ناحیه شمال وابسته به وزارت کشاورزی ایالات متحده در پئوریای ایلینویز دیدن کرد. مدتی بود که در این آزمایشگاه به دنبال کاربردی صنعتی برای محصول غلّه اضافی، و راه حلی برای مشکلی که در همین رابطه وجود داشت، یعنی دفع ماده چسبناکی که به عنوان یکی از فراورده های جانبی از فرایند آسیاب کردن ذرت به دست می آمد، جست و جو می کردند. وقتی این ماده استخراج شده به محیط کشت پنی سیلین اضافه شد، بازدهی کپک مورد نظر را به طور نامنتظره ای ده برابر افزایش داد.
دومین کمکی که آزمایشگاه پئوریا کرد تهیه سویه بهتری از کپک مولّد پنی سیلین بود. صدها کپک از سرتاسر جهان جمع آوری و برای آزمایش به پئوریا فرستاده شدند. شگفت آنکه بهترین کپک را یکی از زنان محلی به نام مری هانت فرستاد، که به دلیل علاقه اش به جست و جو برای کپک های جدید، مری کپکی لقب گرفته بود. او از یکی از بازارهای میوه پئوریا یک طالبی آورد که کپکی با ظاهری قشنگ و طلایی روی آن بود. این سویه جدید کپک بازدهی پنی سیلین را دو برابر کرد، بنابراین ترکیب دو اکتشافی که در پئوریا صورت گرفت میزان بازدهی پنی سیلین را به 20 برابر رساند. چه کسی فکر می کرد پئوریا این قدر در تولید داروی معجزه آسایی که برحسب تصادف در لندن کشف شده بود، نقش پیدا کند؟
استفاده از پنی سیلین نه تنها جان هزاران نفر را طی جنگ جهانی نجات داد، بلکه عاملی شد تا برای کشف آنتی بیوتیک های دیگر، از جمله خانواده ای از ترکیبات مشابه شیمیایی پنی سیلین به نام سفالوسپورینها، پژوهش هایی انجام گیرد. برخی از این آنتی بیوتیک های جدید در مبارزه با باکتری هایی که به پنی سیلین مقاوم اند مؤثر هستند .
فلمینگ، فلوری و چین جایزه نوبل در فیزیولوژی یا پزشکی را در سال 1945 مشترکاً بردند. هر سه متعاقباً به سبب پژوهشهایشان، که منجر به تسکین آلام و نجات جانهای بی شماری شده بود، به لقب سر نایل شدند.
سِرالکساندر فلمینگ به بهره ای که از بخت یاری برد، آگاه بود. یک بار گفت: سرگذشت پنی سیلین جنبه عاطفی خاصی دارد و نشان می دهد که چقدر بخت، اقبال، سرنوشت، تقدیر، یاهر چیزی که اسمش را می گذارید، در زندگی هر کس نقش دارد . باید اضافه کنم که اگر هوشمندی یا – اگر بخواهیم جزء اساسی تعریف والپول از بخت یاری را به کار ببریم – ذکاوت فلمینگ نبود، تصادف هایی که برایش اتفاق افتادند به هیچ چیزی نمی انجامیدند.
با تشکر از تبیان