طراحان و مهندسین صنعت خودرو دائماً به سوی رکورد شکنی های جدید و رسیدن به سرعت های بالاتر و کنترل بهتر خودروها گام بر می دارند.
با وجود اینکه انواع مختلفی از مسابقات اتومبیلرانی همه ساله در جهان برگزار می شود و هر یک نیز نوآوری های طراحی و فنی مخصوص به خود ارائه داده اند، اغلب نوآوری های ماندگار و کاربردی در مسابقات اتومبیلرانی، از پرطرفداراترین مسابقات این رشته مثل مسابقه اتومبیل های استوک و مسابقات فرمول یک به دست آمده اند، البته در این مسابقات به دلیل مخاطبان زیاد آنها، سرمایه گذاری ها زیادی نیز از طرف خودروسازان انجام می شود که این هم عاملی در جهت پیشرفت هرچه سریع تر تکنولوژی خودروهای شرکت کننده است.
برخی ویژگی هایی که امروزه در خودروها شاهد هستیم (مثل آیرودینامیک)، از روزهای آغازین مسابقات اتومبیلرانی و وقتی که تیم های شرکت کننده دریافتند که خودرویی با بدنه صاف و هموار می تواند هوا را راحت تر بشکافد و جلو رود و رکوردهای بهتری داشته باشد، به وجود آمده و رفته رفته به تکامل رسیده اند.
با وجود اینکه در مسابقات اتومبیلرانی، سرعت و هندلینگ دارای اهمیت اولیه است، بسیاری از نوآوری ها در زمینه ایمنی خودروها نیز مستقیماً از آنها نشأت گرفته اند. به هر حال اگر قصد دارید با سرعت بالایی حرکت کنید، نیازمند یک سیستم ایمنی خوب و قوی هستید تا در موقع بروز حادثه به کمک شما بیاید.
این فکر که در همین مسابقات در ذهن طراحان خودرو شکل گرفته، باعث پیشرفت و رسیدن به تجهیزات ایمنی در خودرو از جمله کمربند ایمنی و طرح های مفهمی قفس های امینی و نواحی جمع شدن خودرو در تصادفات است. حتی مؤلفه هایی که امروزه به عنوان تجهیزات ابتدایی روی خودروها می شناسیم (مثل ترمزهای دیسکی) هم ماحصل تلاش خودروسازان شرکت کننده در مسابقات اتومبیلرانی بوده است.
باید گفت هنوز هم این ورزش مفرح به نوآوی در خودروها ادامه می دهد. مهندسین خودروهای مسابقه ای امروزی در حال بکارگیری مواد سبک وزنی مثل فیبرکربن هستند تا خودروهای مسابقه را ایمن تر سازند. هم چنین تمایل شدیدی به استفاده از سوخت های جایگزین در مسابقات اتومبیلرانی و در بین تیم های شرکت کننده وجود دارد که هر یک دستاوردهای یک کمپانی بزرگ با کوله باری از تجربه را یدک می کشند.
سخت است که زمانی برای به کارگیری این ایده های جدید تعیین کنیم ولی پنجمین رقابت سالانه طراحی خودرو در «اتوشو لس آنجلس» فرصتی برای علاقه مندان بود تا نگاهی اجمالی به انواع خودروهای مسابقه که برخی طراحان برای آینده مسابقات در نظر گرفته اند، انداخته باشند. هدف از برگزاری این نمایشگاه پررنگ ساختن نوآوری ها، ایده ها و حتی تصورات و تخیلات طراحان خودرو از تمامی نقاط جهان بود.
در پنجمین رقابت طراحی این اتوشو، تیم هایی از آئودی، ب ام و، جنرال موتورز، هوندا، مزدا، مرسدس بنز، میتسوبیشی، تویوتا و فولکس واگن طرح هایی را برای انواع خودروهای مسابقه ای که تصور می کردند در سال 2025 میلادی وارد پیست خواهند شد، ارائه کردند. حتی در برخی از طرح ها، طراحان نه تنها نع کاملاً خاص و متفاوتی از خودرو را تجسم کرده و ساخته بودند بلکه حتی یک نوع مسابقه ویژه و متفاوت نیز برای سال 2025 طراحی شده بود.
تیم طراحی مزدا یک سری مسابقه برای خودروهای برقی طراحی کرده بود.
هوندا نیز با طرح به لس آنجلس آمده بود که در آن شرکت کنندگان باید در یک شبانه روز از زمین، هوا و دریا یک دور کره خاکی را طی کنند و نکته جالب اینکه آنها می بایست تمامی این سفرهای زمینی، هوایی و دریایی را با یک وسیله نقلیه بپیمایند.
منبع: مجله نوآور
تنظیم برای تبیان: محسن مرادی